Totuitko jo lisälaskutukseen?

Totuitko jo lisälaskutukseen?

Asiakkaan tehtävänä ei ole osata kysyä, mitä IT-palveluiden sopimukseen kuuluu, mitä toimittaja tulee laskuttamaan lisälaskutuksena ja mikä on pienin veloitus toimenpidettä kohti.
Aloitan blogini näin konkreettisella toteamuksella.

Olen ollut alalla reilut kaksikymmentä vuotta, josta noin puolet ostanut IT-palveluita ja puolet niitä toimittanut.
Tänä aikana olen molemmilla puolilla pöytää todennut, että mikään ei aiheuta asiakkaassa niin paljon pettymystä ja turhaa ajankäyttöä,
kuin epäselvistä sopimuksista syntyvä lisälaskutus ja selvittely. Toisena tulee tekemättömät ennaltaehkäisevät työt, jotka kyllä kuuluisivat sopimuksen piiriin, mutta joiden tekemistä asiakkaan on vaikea valvoa.

Olemme saaneet useita uusia ulkoistussopimuksia Holvi –palveluillemme syksyn ja talven aikana. Yhteistä asiakkaiden halulle vaihtaa toimittajaa on ollut toimittajan välinpitämättömyys asiakasta kohtaan.

Jos laskutukseen liittyvä sopimus ja hinnoittelu on tärkeä, niin on lupaus palvelustakin. Kehittämistä käytetään usein keihäänkärkenä tarjouksissa ja lupauksissa, vaikka asiakkaalle olisi seuraavalle vuodelle tiedossa ainoastaan sähköpostijärjestelmän vaihtaminen. Kehittämistä ei ole toimimattoman vaihtaminen uuteen, vaan uusien ratkaisuiden tuominen, jotka mahdollistavat asiakkaan toiminnan parantamisen.

Kaikkia kuluja ja muutoksia ei kukaan pysty ennakoimaan.
IT-kulujen laskutuksen tulisi toimia niin, että jatkuvasta
sopimusarvosta enintään 10% on muuttuvien osuutta. Tämä on nyrkkisääntö hyvästä myyntikulttuurista ja siitä, että asiakkaan tarve on oikeasti ymmärretty. Laitteiden rikkoontuminen ja normaali uusiutuminen voidaan myös budjetoida, hallita ja ennakoida, kun asiat suunnitellaan yhdessä.

Sopimus on sopimus myös kehittämisen osalta. Kehittämättä
jäänyt ympäristö, joka ei turvaa jatkuvuutta ja häiriöttömyyttä
on riski. Riskejä otetaan liike-elämässä ja niihin kuuluvat myös IT -riskit, mutta myös IT –asioissa riskit pitää olla tiedossa ja niiden määrä harkittua. Olemassa olevien riskin paljastuminen tulee usein yllätyksenä erityisesti silloin, kun asiakas vaihtaa
kumppania. Tässä yhteydessä vastaan tulevat kerääntyneet korjaus ja kehitystarpeet yllättävät.

IT –sopimuksen teko on tunnetusti taitolaji, joka usein epäonnistuu. Varsinkin pienempien yritysten ollessa kyseessä,
palveluntarjoajan vastuu myyntivaiheessa on merkitsevä ja siitä paljon riippuu, kuinka pitkä yhteistyöstä tulee.

Blogin julkaisija on Tibion toimitusjohtaja Harri Savolainen, jolla on 13 vuoden kokemus IT-palveluiden tuottamisesta ja kymmenien merkittävien asiakkaiden IT-ympäristöjen ylläpidosta sekä kehittämisestä.


Viimeisimmät artikkelit

Tibiolta uusi sähköinen allekirjoitusjärjestelmä

Tibiolta uusi sähköinen allekirjoitusjärjestelmä

Sähköisen allekirjoituksen ratkaisu helpottaa kaikkien sopimusten ja allekirjoitusta vaativien dokumenttien hyväksymisprosessia. Ratkaisumme mahdollistaa viestien turvallisen lähettämisen sekä vastaanottamisen luottamuksellisesti sähköpostiosoitteesta riippumatta. Salaus soveltuu myös erityisen hyvin adhoc-tyyppiseen viestintään. Käyttäminen ei vaadi työasemille asennettavia ohjelmia lähettäjällä eikä vastaanottajalla. Tietoturvan toteutumisen mittaaminen ja inhimillisten virheiden estäminen Ratkaisumme voi analysoida lähtevää sähköpostia, sekä tunnistaa niistä luottamuksellista käsittelyä edellyttävät…

Lue lisää »


Erilaisten työtapojen vuosi

Erilaisten työtapojen vuosi

Viime vuosi oli varmasti jokaiselle mieleenpainuva, eikä tämäkään vuosi epidemian suhteen ole alkanut niin hyvillä ja luottamusta herättävillä uutisilla kuin olisi toivottu. On kuitenkin ilo nähdä toimijoita, joilta yleiset rajoitukset eivät ole vieneet liiketoimintaa alta, vaan yritystoiminta on jatkunut melko normaalisti ja halu oman toiminnan kehittämiseen on nähtävissä. Etätyö lisääntyi huomattavasti, ja tulee varmasti jäämään…

Lue lisää »


Uusi vuosi, entinen tahti

Uusi vuosi, entinen tahti

Vuosi 2019 oli Tibion neljäs kokonainen toimintavuosi. Kasvua liikevaihtoon kertyi reilut 30 prosenttia, päätyen 1,6 miljoonaan euroon ja kannattavuus pysyi riittävällä tasolla. Mikä tärkeintä, pystyimme jatkamaan palveluidemme kehittämistä monella eri osa-alueella ja pitämään asiakkaamme tyytyväisenä. Uusia ulkoistussopimuksia tehtiin useita, joitakin aikajärjestyksessä mainitakseni: ASA-Isännöinti Oy, Nordqvist Oy, Berggren Oy, A-Kumppanit Oy, Pilke päiväkodit Oy, Blic Oy,…

Lue lisää »